Parijs

Parijs, de stad van de liefde. Een mooie plek om samen een van onze laatste reisdagen door te brengen. De zon schijnt, het is mooi weer!

Voor negen zitten we in de RER naar Parijs. We beginnen met een ‘petit dejeuner’ vlakbij de Sacre-Coeur. Na het ontbijt bezoeken we deze basiliek die op 130 meter hoogte ligt. We nemen heel lui de funniculaire naar boven.

De basiliek is prachtig! En het is er erg druk. Om 11 uur begint de mis en dus lopen kerkgangers en toeristen door elkaar. We verlaten de kerk als de mis begint.

Na ons bezoek aan de basiliek lopen we naar de Parijse Vlooienmarkt. Deze ligt iets buiten de periferique in Saint Ouen. Het is een wandeling van een half uur, maar zo zien we wat van de stad. De rommelmarkt staat bekend als de grootste vlooienmarkt ter wereld. Op zaterdag, zondag en maandag zijn de vele honderden winkels en stalletjes open. Als we onder de perifirique doorlopen is het vooral een grote bende. Heel veel mensen, heel veel zooi en vuil. “Houd je je tas goed vast?”, vraagt Rody. Hmmm, niet echt wat ik gehoopt had. Een stukje verder lopen we langs rijen sportkleding, tassen en schoenen. Ook niet helemaal waar we voor kwamen. Maar als we dan afslaan komen we in kleinere straatjes met leuke antiekwinkels en snuisterijen. Hier vind ik het wel leuk. Er is zoveel te zien! We slenteren er een tijdje doorheen en besluiten dan met de metro teug naar het centrum te gaan.

Nabij Rue de Buzi strijken we in een smal straatje op een terras voor een lekkere, uitgebreide lunch.

Na de lunch wandelen we langs de Notre Dame, die in de steigers staat vanwege de brand, naar de wijk Le Marais in het vierde arrondissement. Je vindt er boetieks, galerieën en homobars. Vroeger was dit de joodse wijk van Parijs. We meanderen door de straatjes en kijken een beetje winkels. We pakken uiteraard nog eens een terrasje.

We eindigen onze dag in het 5e arrondisement, Quartier Latin, waar we het Pantheon van buiten bekijken, een laatste terrasje meepikken en wat boodschapjes doen. In de verte zien we nog net de Eifeltoren.

Met ruim 28.000 stappen hebben we veel van de stad gezien en de sfeer kunnen proeven. En is het wel weer mooi geweest. We pakken de metro en de RER naar de camping. Binnen een uurtje zitten we voor de camper in de laatste zonnestralen aan een kaasplankje.

Morgen verlaten we Frankrijk en gaan we naar Belgie voor de laatste dagen van onze fijne reis.